ul. Świętokrzyska 14, pok. 501 00-050 Warszawa --- KRS 0000125208tel.: 22 828 27 23, tel/fax: 22 828 27 22biuro@zzit.home.pl

MON sprawdza przetarg na śmigłowce

Strona 178 z 318
MON sprawdza przetarg na śmigłowce

Szef MON Antoni Macierewicz poinformował, że MON prowadzi przegląd postępowania na śmigłowce wielozadaniowe, by sprawdzić, czy przetarg należy powtórzyć.

– Na razie dokonujemy przeglądu tego kontraktu. Dokumenty, które poznałem jako poseł, wskazywały, że to postępowanie trzeba unieważnić i rozpocząć je od nowa. Z dokumentów dostarczanych posłom przez MON wynikało, że przetarg trzeba unieważnić i rozpisać od nowa – powiedział Macierewicz.

– Trzeba umożliwić wzięcie w nim udziału tym podmiotom, którym to uniemożliwiono – m. in. producentom ze Świdnika i Mielca – a być może zgłoszą się jeszcze inni. Co nie znaczy, że Airbus Helicopters z Caracalem nie może złożyć nowej oferty.

– MON jest zainteresowane rozwojem polskiego przemysłu obronnego, w tym tych zakładów, które w Polsce produkują helikoptery. Jeśli śmigłowce będą spełniały parametry stawiane przez wojsko, to jesteśmy tym zainteresowani – powiedział. – Polskie pieniądze powinny, w tym wymiarze, w jakim jest to możliwe z punktu widzenia skuteczności, rozwijać polskie zakłady, przynosić korzyść polskim robotnikom i polskim inżynierom – ocenił szef MON.

Do testów i ostatecznych negocjacji w sprawie śmigłowców wielozadaniowych MON zakwalifikowało firmę Airbus Helicopters oferującą H225M Caracal. Oferty PZL Świdnik, własność włosko-brytyjskiej firmy AgustaWestland, i PZL Mielec, należących do amerykańskiej korporacji Sikorsky, odrzucono ze względów formalnych, w tym zbyt późnego rozpoczęcia dostaw w przypadku Świdnika i zaoferowania wersji bez wymaganego uzbrojenia.

EC-725 Caracal

Dane techniczne H225M Caracal
Długość: 19,5 metra
Wysokość – 4,6 metra
Masa: 5330 kilogramów
Wejście do służby – 2005
Prędkość maksymalna – 324 km/h
Zasięg – około 900 kilometrów
Maksymalny zasięg – 1325 kilometrów
Maksymalna wysokość – 6 tysięcy metrów
Maksymalna masa startowa – 11 200 kilogramów
Napęd – dwa silniki Turbomeca Makila 2A o mocy 2382 koni mechanicznych każdy
Desant/ pasażerowie – 28 osób
Ładowność – 5670 kilogramów
Uzbrojenie – 2 karabiny maszynowe FN MAG rozmieszczone po obu stronach
śmigłowca, 2 wyrzutnie pocisków rakietowych 68 mm, 2 działka GIAT 20 mm
Wyposażenie obronne – system ostrzegający o opromieniowywaniu wiązką
radarową EWR-99 FRUIT RWR i wyrzutnia flar/dipoli Alkan EL
Start śmigłowca – możliwy w ciągu 3 minut po wejściu na pokład wszystkich członków załogi.

 

Menu